problemhund

2012-06-21
22:13:55

Tröttsam dag.
Idag har Lissy haft en lite jobbig dag, tycker hon själv då. Hon ligger och snarkar bredvid mig nu, den lilla gulli grisen. Vi gjorde vårat första spår idag, hon var jätteduktig, hon hittade alla korvar, och hon la sig ner i slutet hon ville inte leka med bollen hehe. Men hon var jätte duktig, näsan var nere stort sätt hela tiden. Jag har med detta insätt att hon kommer bli en duktig räddnings hund. Tänker inte ha henne till bevaknings hund som jag först tänkte, anledningen till detta är för att hon älskar människor. Och tänker inte ta bort detta från henne, så mamma har tänkt att hon någon dag ska gå ut i skogen med sixten så ska lilla Lissy få leta upp dem. Det kommer ju vara den bästa belöningen man kan få.
Sedan har vi nästan softat hela dagen, detta var så bra hjärn gympa för henne så hon blev väldigt slö. ( på det braiga sättet). Sedan när mamma kom hem efter jobbet så gick vi till fåren då dom skulle vallas in och räknas, Lissy tyckte att dom var jätte läskiga. Så det kommer inte bli en vallhund av henne, men hon tyckte det var intresant när BCn saga sprang runt och vallade dom. Saga är en 13 årig BC ( BC = Border Collie) hon har fortfarande lika mycket kraft och ork när hon vallar, hon är jätte snabb när det gäller rakna sträckor men vid vändorna så är hon lite seg. Men vad ska man säga hon är gammal så man ska inte klaga, hon är en helt underbar liten dam.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kom på att jag ska skriva lite om att ställa krav på en hund, under träning.
Nu kanske ni tänker på att man ska vara elak, och går det inte som du vill som ägare att du ska vara sur.
När jag tänker ställa krav så täker jag på, hur vill jag att hunden ska vara mot mig när vi tränar?
Jag vill ha en hund som är. Allärt, lekfull och lyhörd. Och hur ska jag som tränare göra för att få detta?
Då får du som ägare tänka ut hur du ska få din hund att vara det, du kanske ska vara goo och glad. Din hund kanske blir det bara om du håller en korv framför nosen på den. Om du nu inte kan få fram något av detta hoss din hund så ta hjälp av en hundtränare så kan ni få fram det som passar just er. Du kanske har en hund som tycker att all träning är tråkig eller som absolut inte kan få fram något av det som du vill ha. Ja då är det bara att leta vidare, när är din hund som goas och gladast. Kanske det är när det är när ni kastar boll, kör dragkramp. Ta vara på dom sekunderna och börja träna då, då kommer ni absolut nå resultar.  Men kom i håg det är alldrig hundens del, GÖR OM GÖR RÄTT. ha det i huvudet hela tiden, och funkar det inte på ett sätt så kanske det funkar på det andra. och en sak till måste du komma i håg, det är roligt att träna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: